Toestemming als grondslag voor verwerking

 

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mogen organisaties alleen persoonsgegevens verwerken wanneer ze hier een grondslag voor hebben. Toestemming is één van de grondslagen. Een betrokkene kan toestemming geven voor de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens.

 

Voorwaarden voor toestemming

De voorwaarden die volgens de AVG gelden voor toestemming, zijn:

  • De toestemming moet vrijelijk gegeven zijn;
  • De toestemming moet ondubbelzinnig zijn;
  • De organisatie moet de betrokkene informeren over de organisatie;
  • De toestemming moet specifiek zijn;
  • De toestemming mag altijd ingetrokken worden door de betrokkene en de betrokkene moet hiervan op de hoogte zijn.

 

Is jouw bedrijf al AVG-proof?

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

 

Vrijelijk gegeven

Een eerste vereiste is dat de toestemming onder vrije wil gegeven moet zijn. De betrokkene mag dus niet onder druk gezet worden om de toestemming te geven. Daarnaast zegt de AVG dat de betrokkene van wie toestemming wordt gevraagd, niet benadeeld mag worden als er geen toestemming gegeven wordt.

Een voorbeeld hiervan is wanneer een social media platform een gebruiker vraagt om zijn/haar locatie te delen en wanneer hier geen toestemming voor gegeven wordt de gebruiker het platform niet meer kan gebruiken. Wanneer de gebruiker om deze reden tóch toestemming geeft om zijn/haar locatie te delen, is de toestemming niet vrijelijk gegeven en is deze dus niet geldig.

 

Ondubbelzinnig

Toestemming moet gegeven worden door middel van een duidelijke actieve handeling. Het moet helemaal helder zijn dát er toestemming is verleend. Een klassiek voorbeeld hiervoor zijn de opt-in en opt-out­ functies.

Opt-out

Een voorbeeld van opt-out is wanneer het selectievakje al van te voren is aangevinkt om in te stemmen met het ontvangen van een nieuwsbrief. Wanneer een gebruiker geen nieuwsbrief wil ontvangen moet hij/zij het vinkje weghalen. Dit wordt opt-out genoemd. Opt-out is een vorm waarbij geen uitdrukkelijke toestemming wordt gegeven. Het is dan ook niet meer toegestaan om gebruik te maken van opt-out.

Opt-in

Opt-in is het tegenovergestelde van opt-out. Bij opt-in is het selectievakje nog leeg als de toestemming wordt gevraagd. Het aanvinken van het selectievakje is een bewuste handeling en daarom ook het geven van uitdrukkelijke toestemming.

Soms komt het voor dat de gebruiker de aanmelding binnen een bepaalde tijd moet bevestigen via het e-mailadres dat hij/zij heeft opgegeven. Dit is een extra bevestiging, naast een selectievakje dat de gebruiker al heeft aangevinkt. In zo’n geval is er sprake van dubbele opt-in.

 

Informeren

De betrokkene moet bij het geven van toestemming goed geïnformeerd zijn waarvoor de toestemming wordt gegeven en aan wie. Een organisatie moet dus duidelijk maken welke organisatie toestemming vraagt, welke persoonsgegevens er worden verwerkt en met welke doeleinden. De informatie moet op een toegankelijke en begrijpelijke manier aangeboden worden. Een goede manier hiervan is het opstellen van een privacyreglement en deze aan de betrokkene te verstrekken voordat hij/zij de toestemming geeft.

 

Specifiek

In de toestemming moet duidelijk beschreven zijn voor welke persoonsgegevens toestemming wordt verleend en voor welke doeleinden de persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Zodra de verwerking van een persoonsgegeven niet meer overeenkomt met een doeleinde, is de verwerking niet meer rechtmatig en moet de verwerking dan ook stoppen.

Denk hierbij aan iemand die zijn e-mailadres opgeeft om een offerte te ontvangen, maar vervolgens nieuwsbrieven ontvangt. Dit is geen rechtmatige verwerking meer: het e-mailadres mag nog wel verwerkt worden, maar alleen voor het versturen van de offerte.

De verwerking van persoonsgegevens en de doeleinden moeten altijd in combinatie met elkaar gebruikt worden.

 

Vormvrij

Toestemming is vormvrij. Dit betekent dat het niet uit maakt op welke wijze het wordt gedaan. Het mag schriftelijk, online en zelfs mondeling.

Een organisatie moet wel kunnen aantonen dat er geldige toestemming is gegeven. Bij een mondelinge toestemming is bewijs moeilijk te verkrijgen. Daarom wordt er vaak schriftelijk toestemming gevraagd.

 

Intrekken toestemming

Toestemming mag op elk moment ingetrokken worden door de betrokkene en de betrokkene moet hier ook van op hoogte zijn. Daarnaast moet de toestemming net zo makkelijk ingetrokken kunnen worden als dat deze gegeven is.

Denk hierbij aan toestemming die is verleend voor het versturen van nieuwsbrieven. Als iemand zich online voor een nieuwsbrief heeft ingeschreven, moet hij/zij zich ook makkelijk online weer kunnen uitschrijven, bijvoorbeeld door een afmeldlink onderaan de nieuwsbrief.

 

Verplicht toestemming

In een aantal situaties moet een organisatie altijd vooraf toestemming vragen, namelijk bij:

  • Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens;
  • Profileren;
  • Direct marketing;
  • Nieuwsbrieven;
  • Het verwerken van persoonsgegevens van kinderen jonger dan 16 jaar.

Hulp bij privacy

Privacy Zeker helpt ondernemers met tools, documenten en begeleiding zodat zij kunnen voldoen aan de AVG. Eenvoudig en betaalbaar.

De meest voorkomende manieren van online fraude op een rijtje

Er zijn verschillende online fraude methodes die worden gebruikt door oplichters. Hier zijn enkele van de meest voorkomende: Phishing: dit is wanneer oplichters zich voordoen als legitieme bedrijven of organisaties om persoonlijke informatie van slachtoffers te...

Er is veel te doen over het BRP (Basisregistratie Personen) maar wat is deze instantie? En waarom bestaan ze?

De BRP (Basisregistratie Personen) is een databank met persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Deze database wordt gebruikt door verschillende overheidsinstanties, zoals gemeenten en de Belastingdienst, om bijvoorbeeld...

LinkedIn en Instagram eisen privacyverklaring van bedrijven voor het werven van nieuwe klanten online.

Platforms zoals LinkedIn en Instagram vereisen dat bedrijven een privacyverklaring hebben voordat ze toegang krijgen tot hun advertentieprogramma's en andere functies voor leadgeneratie. In de nieuwe feature Leads bij bedrijfspagina's op Linkedin en Instagram krijgen...

10 feiten over de AVG Privacy wetgeving

Je hebt een nieuwe papiervernietiger nodig, USB sticks zijn verboden en je mag geen foto's maken in het openbaar! nee daar klopt niets van... Hier zijn 10 feiten over de AVG. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese wet die geldt sinds 25 mei...

Beter omgaan met privacy: 5 tips voor ondernemers

Samen met onze partner ABN AMRO helpen wij ondernemers met Cyber, Privacy en wetgeving. Om deze reden brengen wij regelmatig artikelen uit en bieden wij de klanten van ABN AMRO het gratis Privacy Start pakket aan. Naast ontzorging bij de AVG en Privacy kunnen onze...

Uitspraak Europees hof gaat leiden tot meer controle, boetes en verantwoordelijkheid voor ondernemers binnen de AVG

Bedrijven in de EU moeten specifiek aangeven aan welke partijen ze persoonsgegevens verkopen, volgens een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. De uitspraak kwam tot stand in een zaak waarin een Oostenrijker zich beriep op artikel 15 van de AVG (Algemene...

Begrippenlijst Privacy en AVG

De privacywetgeving en de AVG (algemene verordening gegevensbescherming) is doorspekt van ingewikkelde begrippen en jargon. Om deze reden hebben wij een begrippenlijst samengesteld voor iedere ondernemer die te maken heeft met de AVG. Persoonsgegevens: elk type...

5 Tips voor het beschermen van je online privacy

Met de groeiende digitalisering en het toenemend gebruik van internet, is het belangrijker dan ooit om te zorgen voor de bescherming van onze online privacy. Hier zijn vijf tips om je te helpen je persoonlijke informatie te beschermen: 5 tips Controleer je...

Hoe u uw persoonlijke gegevens kunt beschermen op openbare WiFi-netwerken

Privacy en WiFi Openbare WiFi-netwerken zijn een gemakkelijke en handige manier om verbinding te maken met het internet wanneer we onderweg zijn of wanneer we geen toegang hebben tot een privé-internetverbinding. Helaas kunnen deze netwerken ook een risico vormen voor...

De ernstige gevolgen van het enorme datalek bij Twitter

De gevolgen van een Datalek In een recente hack zijn ruim 200 miljoen mailadressen van Twitter-gebruikers op straat terechtgekomen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de privacy van deze gebruikers. Volgens Privacy Zeker, de marktleider op het gebied van de Algemene...

Hoe werkt Privacy Zeker? Bekijk de video.