2018 was een mijlpaal voor privacybescherming. Sinds 25 mei dat jaar is de nieuwe privacywet (AVG) van kracht. De toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens, was druk met het geven van voorlichting. Daarnaast kwamen er ruim 11.000 privacyklachten, 4.000 tips en 21.000 datalekmeldingen binnen. In 2019 gaat de toezichthouder zich richten op handhaving. Wie jarig is trakteert. In dit geval op boetes.

 

Privacywaakhond klaar om tanden te laten zien

Ondernemers hebben tot nu toe weinig gehoord van de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), maar daar gaat verandering in komen. Onlangs heeft de AP namelijk de boetebeleidsregels aangepast. Toeval? Nee. Nu organisaties bekender zijn met de nieuwe privacywet gaat de AP op korte termijn serieus handhaven en privacyschenders aanpakken. De aanpassing van het boetebeleid is een indicatie hiervan. In een interview met het FD benadrukt Aleid Wolfsen, de voorzitter van de AP, dat de privacywaakhond klaar is om zijn tanden te laten zien. Wolfsen: “Er lopen nu meerdere onderzoeken, die zijn serieus en we lopen ook tegen serieuze overtredingen aan. Gelooft u mij: de eerste boetes komen er dit jaar aan.”

 

Geen uitzonderingspositie voor MKB-ondernemers en zzp’ers

De boodschap van de toezichthouder is dus duidelijk, in 2019 is het menens en zullen de eerste boetes vallen. Ook MKB-ondernemers en zzp’ers kunnen beboet worden wanneer zij niet goed omgaan met persoonsgegevens. Kor de Boer van Privacy Zeker: “De Autoriteit Persoonsgegevens heeft al eerder aangegeven dat het MKB-ondernemers geen uitzonderingspositie geeft”. Volgens de toezichthouder is het beschermen van privacy en persoonlijke informatie een ‘grondrecht’ en ‘essentieel’.

 

Maak van privacy een USP

Naar schatting voldoet ruim 70% van de organisaties in Nederland na een jaar nog niet aan de AVG. De organisaties die hun privacyzaken wel op orde hebben doen dat vooral vanwege de kans op imagoschade. Op de tweede plek staat het voorkomen van boetes. Dit blijkt uit een rondgang van Privacy Zeker. Kor de Boer van Privacy Zeker: “We horen vaak van ondernemers dat hun klanten zich steeds meer zorgen maken als het gaat om privacy. Daarom zijn ze nóg kritischer en eisen ze van een bedrijf dat er goed wordt omgegaan met persoonlijke gegevens.” Als het misgaat, bijvoorbeeld een datalek, kan dit zorgen voor verlies van klanten en een beschadiging van je imago. Bedrijven die de privacyzaken goed op orde hebben maken van privacy een unique selling point en dat draagt bij aan een positief en veilig imago.

Maar er zijn nog meer voordelen. Uit onderzoek van Cisco (2019 Data Privacy Benchmark Study) blijkt namelijk dat bedrijven die investeren in de verbetering van hun omgang met privacy tastbare zakelijke voordelen ondervinden uit die investeringen. Onder meer kortere verkoopcycli, maar ook minder – en minder kostbare – datalekken.

 

Privacy Zeker helpt mkb-ondernemers en zzp’ers om te kunnen voldoen aan de privacywetgeving. Vanaf 175 euro per jaar krijgen ondernemers alle tools, documenten en persoonlijke begeleiding. Kijk hier voor meer informatie.