Even privé met…

Kees Leijs, Kop of Munt

Accountantskantoren bieden klanten een steeds bredere dienstverlening aan. De wetgeving verandert continu en ondernemers hebben behoefte aan ondersteuning. Onder de noemer ‘Even privé met…’ komen verschillende accountantskantoren aan het woord.

 

Kees LeijsWie ben je en wat doe je?

Ik ben Kees Leijs, directeur en één van de accountants bij Kop of Munt. Mijn team behandelt een groep klanten waarvoor ik vaktechnisch eindverantwoordelijk ben. De relatiebeheerders hebben dagelijks contact met klanten. Mijn belangrijkste rol zie ik in het ondersteunen van de relatiebeheerders zodat zij hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Daarnaast bemoei ik me met de automatisering. Accountantskantoren worden steeds meer ICT-dienstverleners waarbij het inrichten van de verschillende apps en het koppelen daarvan leidt tot een zo efficiënt mogelijke administratie. Dat is vervolgens de basis voor de periodieke rapportages waarop onze klanten hun onderneming kunnen sturen.

 

Wat is het best bewaarde geheim van Kop of Munt?

Hoewel een publiek geheim, we zijn eigenlijk ook gewoon accountants. Onze mensen, naam, en frequent contact met klanten is onderscheidend, we zorgen voor (maand-)rapportages en kunnen onze klanten door branchespecialisatie beter adviseren, maar eigenlijk zijn we gewoon boekhouders en accountants.

 

Hoe adviseren jullie klanten over de AVG wetgeving?

We hebben onze klanten door middel van nieuwsbrieven op de hoogte gebracht en uitgenodigd om naar een bijeenkomst op ons kantoor te komen. Deze presentaties hebben we samen met Privacy Zeker gegeven. Wij zijn zelf geen juristen en de materie is ingewikkeld. Om die reden hebben we samenwerking gezocht met een daarin gespecialiseerde partij. De legaltech oplossing gekoppeld aan pragmatische adviseurs spreekt ons en veel van onze klanten aan.

 

Waarom is de privacywetgeving voor jullie belangrijk?

Als accountantskantoor hebben we sowieso geheimhoudingsplicht. De privacywetgeving geeft personen meer rechten waaraan we natuurlijk willen voldoen. Ook verwerken we persoonsgegevens van klanten die onder de privacywetgeving vallen. Voor onze diensten hebben we een bewerkingsovereenkomst opgesteld en naar onze klanten gestuurd. Ondanks de nieuwbrieven en de uitnodigingen voor de bijeenkomsten die we hebben verstuurd veroorzaakte dit een stroom van reacties. “o ja, dat moet ik ook nog regelen”, “doen jullie nog een bijeenkomst”, “kunnen jullie dat voor ons ook regelen”. We verwijzen dan naar Privacy Zeker omdat ze dan op een laagdrempelige manier kunnen vaststellen wat ze nog moeten doen en worden daar dan ook bij geholpen.

Verder krijgen we af en toe vragen of iets als ‘datalek’ gekwalificeerd moet worden. Door hierover met klanten (en medewerkers?) te praten worden ze ook meer bewust van de regelgeving rondom privacy!

 

Stelling: zakelijk en privé gaan niet samen

Ja en nee, het lekt altijd!
In de huidige maatschappij is zakelijk en privé niet te scheiden. Overdag bestel je iets online, ’s avonds beantwoord je een mailtje van een klant. Zakelijk en privé lopen zo altijd door elkaar. Een van onze kernwaarden is dat we Kop of Munt ‘leuk’ moeten vinden, het kantoor, je collega’s, de werkzaamheden, de klanten. Onze locaties zijn als een 2e thuis voor onze medewerkers maar we vinden het ook niet erg als ze thuis werken. Werk en privé lopen dan altijd door elkaar. Door alle apps alleen toegankelijk te maken achter een dubbele beveiliging zijn persoonsgegevens goed beschermd. Uiteindelijk is de mens altijd het grootste lek. Door iedereen bewust te maken van de risico’s en de mogelijke gevolgen van een datalek is iedereen voorzichtig en alert.

 

Privacy Zeker werkt samen met verschillende partners om ondernemers te helpen om te kunnen voldoen aan de AVG.

Meer weten over de diensten van Privacy Zeker?